یادداشت میهمان| نقش ورزش در رونق تولید در کشور

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هر چند سهم ورزش در گردش اقتصادی و تولید داخلی ایران بسیار کوچک است و به فراتر از نیم درصد نمی رسد اما ظرفیت اجتماعی و فرصت‌های ناشی از تولید رویداد در صنعت ورزش که عمدتا تولید خدمات می‌کند، می‌تواند بیش از آنچه که تصور می شود از دو منظر عرضه و تقاضا به رونق تولید در کشور کمک کند.

از سمت عرضه، با توجه به فراوانی رویدادهای ورزشی که در ورزش حرفه ای مبتنی بر تقویم مسابقاتی و در قالب لیگ های ورزشی برگزار می شوند، فدراسیون ها و باشگاه های ورزشی می توانند عرضه خدمات با کیفیت تر و جذاب تر را هدف گذاری کنند. در این زمینه باید بر تکلیف قانونی صدا و سیما به پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و یا حق تبلیغات ورزشی که در قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است، اشاره کنیم. صدا و سیما بالاخره ناگزیر است در این مورد به قوانین داخلی و رویه بین المللی در پرداخت حق پخش و تبلیغات ورزشی اقدام کند و چه بهتر که این تکلیف قانونی خود در قبال صنعت ورزش را در ذیل نامگذاری امسال برای حمایت از رونق تولید خدمات و رویدادهای ورزشی به انجام برساند.

تولید کنندگان کالای ورزشی نیز می توانند تخت حمایت وزارت ورزش وزارت صنعت و کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی از شرایط موجود با عرضه کالای با کیفیت ورزشی برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار تلاش کنند. در این زمینه علاوه بر لزوم حمایت دولت و نهادهای ورزشی از تولیدکنندگان کالای ورزشی، اشخاصی که به تولید کالای ورزشی اشتغال دارند نیز باید به داشتن راهبردهای صحیح مدیریت و برخورداری از برنامه های بازاریابی قوی و موثر، اهتمام بیشتری از خود نشان بدهند. وجود بعضی از برندهای ورزشی ایران که توانسته‌اند در سطوح منطقه ای و جهانی در لیگ های ورزشی خود را به نمایش بگذارند و به صادرات کالای ورزشی هم توفیق یافته‌اند، نشان می دهد تولیدکنندگان ورزشی اگر از یک برنامه صحیح و عزم راسخ برخودار باشند امکان کسب سهم بیشتر از بازار داخلی و حتی صادرات و حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی را خواهند داشت.

از سمت تقاضا نیز فدراسیون ها و باشگاه ها و لیگ های ورزشی کشور که برگزار کننده مسابقات و رویدادهای ورزشی هستند و در حقیقت کانون بسیار بزرگ و مهم برای مصرف تولیدات ایرانی و یا تبلیغ کالا و خدمات ایرانی است می توانند از طریق مصرف و ترویج مصرف کالای ایرانی نقش موثری در رونق بخشیدن به تولید کالا و خدمات ایرانی داشته باشند. چهره‌های ورزشی کشور که هر کدام‌شان یک رسانه اجتماعی با ارزش به شمار می روند نیز می توانند با مصرف و ترویج مصرف کالا و خدمات ایرانی، نقش با اهمیتی در رونق تولید داخلی داشته باشند.

ورزش و عوامل ورزشی به ویژه با تحریک تقاضا و هدایت تقاضای کالا و خدمات به سمت کالا و خدمات ایرانی با کیفیت می توانند در رونق تولید داخلی به ایفای نقش بپردازند.

خصوصی سازی و واگذاری صحیح و شفاف اماکن و استادیوم ها و باشگاه های ورزشی دولتی به بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه نیز می تواند به رونق تولید کالا و خدمات ورزشی در کشور بینجامد، فلذا در این زمینه نیز وزارت ورزش باید به تدوین و اجرای برنامه واگذاری و خصوصی سازی و رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش اهتمام ورزد.

نوشته: صادق رئیسی‌کیا

انتهای پیام/


پاسخ دهید

دیدگاه شما